Linda De Nadai (Unifrutti): progetti e obiettivi per l’Europa e l’Africa #vocidellortofrutta

Territori specifiche di coltura che siano complementari tra di loro, offrendo qualità e convenienza

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Il team manageriale di Unifrutti si rinnova. Linda De Nadai subentra a Gianluca Defendini come Ceo delle società europee del gruppo e mantiene lo stesso ruolo per Unifrutti South Africa, posizione che ricopre dal 2015. “Sono convinta del potenziale di Unifrutti in queste due regioni strategiche -afferma la manager- e mi impegno a lavorare per una crescita sostenibile in questi mercati”.

Cosa rappresenta questa nomina?

È la continuazione naturale di un percorso che Unifrutti ha iniziato da diversi anni e che mira a offrire ai consumatori italiani (e non solo) frutta fresca e di qualità 365 giorni l’anno. Con questa scelta si rafforza il legame tra due aree chiave per Unifrutti: Europa e Africa. Puntiamo a realizzare una piattaforma dalla produzione alla distribuzione, così da soddisfare ogni tipo di cliente. Unifrutti affonda le sue radici nella produzione, in particolare nei territori vocati all’agricoltura in diverse parti del mondo.

Quali i progetti che saranno sviluppati?

Consolideremo relazioni con produttori del territorio e d’oltremare per garantire un’offerta continuativa. Un esempio di questo progetto sono gli agrumi a buccia edibile e i prodotti Post Harvest chemical-free delle produzioni in Italia, Spagna e Africa. Inoltre, coltiviamo pesche piatte. In Puglia siamo licenziatari per Snfl, SunWorld, Ifg oltre che ambasciatori dell’innovazione varietale.

Quali le potenzialità delle aree da lei dirette rispetto ad altre aree?

Indubbiamente qualità della produzione e continuità nell’offerta. La prima è data dal fatto che Unifrutti da sempre ricerca nel mondo le condizioni microclimatiche migliori dove coltivare determinate tipologie di frutta e Africa e Italia rappresentano due eccellenze per la produzione di agrumi e uva da tavola. La seconda è data dalla stagionalità che offrono Europa e Africa, due territori che si incastrano perfettamente tra di loro.

Dal suo punto di vista, qual è lo scenario attuale? 

Sappiamo che l’ortofrutta in Italia e in generale in Europa vive un momento di difficoltà. Gli acquisti e i consumi delle famiglie italiane continuano a calare ormai da oltre un anno. Sappiamo, inoltre, che sono proprio le famiglie con responsabili d’acquisto giovani ad avere un rapporto complicato con frutta e verdura risultando essere il segmento più basso acquirente. Probabilmente occorre rendere più fashion il consumo di questi prodotti e fare in modo che aumenti anche la consapevolezza in chi li consuma riguardo ai tanti benefici che sono in grado di offrire.

Dovunque produciamo, in Cile, Sudafrica o nelle Filippine, siamo impegnati da anni in azioni concrete di supporto alle comunità locali con le quali condividiamo interessi e preoccupazioni comuni, a cominciare dalla protezione dei suoli, della biodiversità, dell’ambiente in tutte le sue declinazioni. •

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Linda De Nadai (Unifrutti): projects and objectives for Europe and Africa

Specific cultivation areas that are complementary to each other, offering quality and convenience

Unifrutti’s management team renews itself. Linda De Nadai takes over from Gianluca Defendini as Ceo of their group’s European companies and maintains the same role for Unifrutti South Africa, a position she has held since 2015.

The new Ceo explained: ‘I am convinced of Unifrutti’s potential in these two strategic regions and I am committed to working for sustainable growth in these markets, together with our local teams and in collaboration with the other regions of Unifrutti’.

What does this appointment represent and what are the objectives?

It is the natural continuation of a path that Unifrutti started several years ago and which aims at offering Italian (and not only) consumers fresh and quality fruit 365 days a year. This choice strengthens the link between two key areas for Unifrutti: Europe and Africa. We aim at creating a platform from production to distribution, so as to satisfy all types of customers.

Unifrutti has its roots in production, particularly in areas suited to agriculture in various parts of the world. We therefore aim at integrating our operations in Europe and Africa with partnerships involving farmers and third-party players with equal values and who embrace our vision.

Which projects will be developed?

We will consolidate our relationships with local and overseas producers to ensure a continuous supply of quality products, secondly we will reduce the use of agrochemicals. An example of this project are citrus fruits with edible peel and chemical-free Post Harvest products from production in Italy, Spain, and Africa. In this context, we favour local cultivars: in Marche region, Unifrutti has brought back the traditional thigh pear and introduced both white and red seedless grapes. We also grow flat peaches. In Puglia we are licensees for Snfl, SunWorld, Ifg, as well as ambassadors of varietal innovation. In Spain, the integrated pest management of vegetables continues in Almeria.

What is the potential of the areas you direct compared to other areas?

Undoubtedly Quality of production and Continuity in the offer. The first is given by the fact that Unifrutti has always searched all over the world for the best microclimatic conditions in which to grow certain types of fruit, and Africa and Italy represent two excellences for the production of citrus fruits and table grapes. The second is given by the seasonality that Europe and Africa offer. We are talking about two territories that fit perfectly together. South Africa covers the summer needs of European consumers of citrus and grapes and stone fruit in winter. In the colder months, we are present on the tables with a product of excellence and of the highest quality: blood orange produced in Sicily, also with a protected PGI brand.

From your point of view, what is the current scenario, how has the sector changed in recent years and how will it evolve in the future?

We know that fruit and vegetables in Italy and in Europe in general are going through a difficult time. Purchases and consumption by Italian families have continued to decline for over a year now. We also know that precisely families whose purchasing managers are young have a complicated relationship with fruit and vegetables, and as a result this is the lowest buyer segment. It is probably necessary to make the consumption of these products more fashionable and also to increase awareness among those who consume them regarding the many benefits these products are able to offer.

We would like to reaffirm to these consumers our concrete commitment to making our business increasingly sustainable. Wherever we produce, in Chile, South Africa or the Philippines, we have been engaged for years in concrete actions to support local communities with whom we share common interests and concerns, starting with the protection of soils, biodiversity, the environment in all its forms. Innovation and the whole big theme of sustainability are already changing the way of doing agriculture and will make it increasingly in tune with nature and people’s lives. If the sector is able to communicate this extraordinary change well, the future will be bright again.

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